Snusman

image35

Efter många om och men har jag äntligen fått ett taffligt recenssions ex av Kapten Hellmans (1) nya "storfilm" Snusman. Innan jag börjar mitt försök till att skriva något om denna film så måste jag bara klar göra att den tiden det tagit för mig att få ett ex utav filmen är helt oacceptabelt, i vanliga fall brukar skivan dimpa ner i brevlådan veckorna innan premiären, i detta fall dröjde det ungefär 2-3 månader till efter att filmen blivit klar.

Så filmen, singierad långfilmsdebutanterna Joen Hellbom och Ville G Sörman (2) är Sveriges svar på något taffligt försök att göra serietidnings baserad film, och det faktum att huvudkaraktären skjuter snusdosor gör ju inte saken mindre Svensk. Det känns som att tanken bakom filmen är god, man märker tydligt att det är två riktigt nördar som ligger bakom filmen, och för att styrka detta kan jag citera det Ville G Sörman skriver som presentation på sin blogg "18årig Östermalmare som sitter och tänker på det mesta inom nördigheternas ramar; typ film, musik, comic books, tv-spel, böcker etc...".

Kapten Hellman har ganska brutalt misslyckats med att skapa en spännande och medryckande film och efter att ha sett några utav Hellmans tidigare kortfilmer så är jag besviken. Humorn som brukar återspeglas i filmerna har bara spårat ut till en kavalkad av snus. Filmen i sig bygger på något så uttjatat som mobbning, där huvudpersonen Kristoffer (spelade utav Alexander Blomgren) efter åtskilliga påhopp i skolan, hittar en magisksnusdosa som gör att han kan börja skjuta snus, och hämnden är ljuv. Man ser klart och tydligt att insperation har hämtats från filmer som Sin City och Kill Bill, bara att någonstans på vägen har det skett något riktigt galet och nu är det mer som att smutskasta stora filmskapar som Tarantion i stället för att visa vad Svenskfilm går för.

Efter att jag fått filmen så har jag också blivit smutskastad utav Ville G Sörman på hans privatablogg och min mobil har fyllts utav sms i stil med "Jag Älskar Dig" och "Ge Snusman 5/5". Något som känns väldigt oproffsigt.

Snusman 1/5, och det är svagt. Det som räddar filmen är dom avancerade greenscreen-effekterna (3) och att den debuterande skådespelaren Lucas "Lenning" Lennig gör en utmärkt insatts som Snusmans största fiende.


(1) Produktionsbolag drivet utav Joen Hellbom och Ville G Sörman
(2) En utav männen bakom produktionsbolaget Kapten Hellman och son till fd informationschefen på Ericsson Pia Gideon
(3) Chroma key är namnet på en metod med vars hjälp det går att dölja och/eller skenbart göra objekt osynliga/genomskinliga i film- och TV-produktioner. Chroma betyder färg på filmspråket och key betyder nyckel.

Kommentarer
Postat av: Emma

Haha okej, helt underbart

2007-10-22 @ 23:19:34
Postat av: Ville Gideon Sörman

Hmmm...

2007-10-23 @ 22:52:27
URL: http://villewonka.blogspot.com
Postat av: Emma

beef!

2007-10-24 @ 23:25:49
URL: http://passthison.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0