Helgen

image32

Efter en helg som "klubbkid", med Chinateatern besök två dagar i rad så är det äntligen skönt med Söndag.

Fredagen började med förfest i form av en väldigt manlig skara män som satt och lekte med en DJ-konsol, för att sedan förflytta sig till Wollmars (1) och efter några timmar där bege sig mot Chinateatern där "klubben-som-heter-något-på-franska-som-jag-inte-kan-uttala" huserade. Det var riktigt kul och hade mycket trevligt sällskap, men efter en liten svacka och att tröttheten kom krypande som om världen inte hade någon morgondag bestämde jag mig för att sakta röra mig hemmåt.

Lördagen spenderades först i sängen med datorn i knäet och en del Facebookande för att sedan utvecklas till några timmar med glassätande på Kungsholmens Glassfabrik. Efter glassen blev det lite utav en Enskede-reunion i form utav middag och mys hemma hos Siri. Tyvärr missade jag efterrätten eftersom jag var tvungen att bege mig till Debaser Medis för att fotografera Jonathan Richmen (2) åt Dagens Nyheter. Egentligen borde jag ägna ett helt blogginlägg åt hur genialisk Jonathan är, men det orkar jag inte nu. Ni får helt enkelt lita på att mig. Tyvärr såg jag bara ungefär 30 minuter av konserten eftersom det var dags att bege sig till Chinateatern för andra gången under helgen. Denna gång var det Vice (3) som hade en fest, något som alltid brukar bli en enorm hype veckan innan när alla kids försöker få tag på biljetter. Hypen höll i sig långt in på småtimmarna och både kön och den mängden folk som tryckte in i foaljen på stackars Chinateatern var brutal. Kvällens höjdpunkt var helt klart kvällens live-framträdande i form utav Dizzee Rascal (4). Men samma trötthet som dagen innan hade kommit krypande kom även denna gång och jag valde att bege mig hem innan jag började spendera pengar, och var glad att det det räckte med dom gratis öl-biljetteran man fick vid entren.

Söndagen har spenderats i sängen, och efter några timmar av mycket välförtjänt sömn förflyttade jag mig till datorn och spenderade dagen framför Facebook. I min statusrad stod det "Olle is pluggar Rörligbild" men jag insåg snabbt att det bara var för att försöka lura mig själv att jag faktiskt satt och pluggade. Imorgon ska jag ha terminens första prov och jag känner redan att det kommer gå åt helvete. När jag precis kommit in i pluggandan (jag hade börjat läsa rubriken på första stycket) så var det dags att börja bege sig åt Djurgårds hållet för att göra helgens andra jobb.
Nu var det Moneybrother som skulle fotograferas åt Stockholm City och Aftonbladet. Egentligen var det en konsert jag faktiskt bara hade tänkt att gå på, och hade köpt en biljett för mina surt förvärvade pengar (det var en liten get-together för hela familjen så jag betalade inte). Men peppen svek och jag kännde att det nog skulle vara roligt att fota och det skadar ju inte att få lite betalt.

Jag hade tänkt att skriva om hur bra både Florence Valentin var som förband och hur Moneybrother fick en tillbaka till slutet av 2005. Men mitt öga sneglade precis upp till höger och såg att klockan tickade över halv 2 och jag bestämmer mig för att försöka komma till själva tanken med detta inlägg. Anledningen till att jag sitter här en och en halv timme fter att jag tänkte gå och lägga mig. Det är det här så kallade "kungsholms-mordet" som har fått mig att må dåligt. Jag blev redan i morse inbjuden till "Stoppa gatuvåldet" gruppen på Facebook och läste lite om det, men tänkte inte så mycket mer på det. Det är ju ändå ganska ofta man hör om ungdomar som slåss lite på fyllan.
Men nu när jag kom hem efter konserten och satte mig och började läsa lite mer och läste om att den misshandlade pojken nu är död så började tankarna snurra. Jag kom in på någon blogg där dom misstänka gärningsmännen var uthängda med namn och personnummer och jag kan inte förstå hur folk kan göra något sånt. Jag kan tänka mig att man kanske vill slå någon eller rentav tänker tanken att man vill döda någon när man inte har bättre omdömme. Men att man skulle göra något sånt och som det verkar bara för en struntsak, det är för mig helt oförstårligt. Dom misstänka killarna är ju födda 1991? Finns det någon anledning till att man vill döda någon utanför en födelsedagsfest på kungsholmen? Varför? Jag vet inte vad jag ska skriva eller vad jag ska tänka, jag har bara en ond klump i magen efter det här.

Detta var anledningen till att jag kännde att det var dags att skriva av sig lite, för det hjälper faktiskt. Nu tror jag att jag ska försöka sova, måste bara kolla om jag fått något nytt medelande på Facebook.


(1) Haket på hörnet, i folkmun även kallat Club W
(2) Jonathan Richman, född 16 maj 1951, är en amerikansk punkmusiker och -ikon
(3) Vice är en gratistidning
(4) Dizzee Rascal, född 1985 som Dylan Mills, uppväxt i Bow, östra London, är en brittisk grimeartist. 2003 vann han som 18-åring
Mercury Music Prize

Kommentarer
Postat av: f

jag tror inte att de finns ngn anledning,
kände inte killen personligen. men gått i parallell nio år. ingen kaxig typ direkt.
moneybrother var underbart, men "mordet" fick mig ifrån stämningen snabbt när jag fick veta vem han var.. fatta att vakna upp o inse vad man gjort morgonen efter..

2007-10-08 @ 16:56:26
URL: http://keepyoursense.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0