En svart dag

"In what is being touted as a victory against the "biggest source of illegal pre-release chart albums", the IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) concluded a joint two year investigation that has lead to the dismantling of the popular BitTorrent site OiNK. British and Dutch police coordinated their efforts which led to the arrest of the site administrator in the UK, and the seizure of OiNK's servers in Amsterdam."

Jag känner en saknad som jag aldrig tidigare har känt, jag vet inte hur man ska beskriva det på bästa sätt. Men det känns som att jag har förlorat en nära vän. Det kanske är starka ord och otroligt nördigt eftersom det enda som hänt är att OiNK.cd (1) har försvunnit. Världens bästa bittorrent-tracker och hemsida för musik. Men när jag tänker efter så har OiNK gett mig så mycket, det var inte bara en hemsida i stil med The Pirate Bay (2). Det var en gemenskap, man kännde sig på något sätt lite speciell.

Det tog långtid innan jag fått en invite och redan några veckor senare höll jag på att bli av med mitt konto, sen dess har jag sattsat på att bidra och stödja communityn. OiNK har gett mig så mycket bra musik, som jag kanske aldrig skulle lyssnat på, så klart är det mycket jag skulle laddat ner och lyssnat på ändå, men det är mycket saker som är svår att få tag på som bara OiNK har gett mig.

Jag hoppas innerligen att det inte tar långtid för hemsidan eller en värdig ersättare att komma tillbaka och det känns inte helt lönlöst. Interpol (3) och IFPI (4) verkar inte ha fått all fakta rätt, jag tror inte det dröjer långtid förens grundaren har blivit släppt och serverna har börjat ploppa upp i länder med en lite mer liberal lag mot fildelning.


(1) OiNK's Pink Palace var fram tills idag världens bästa musik bittorrent-tracker
(2) The Pirate Bay (ofta förkortat TPB) är en webbplats med nedladdningsbara så kallade .torrent-filer
(3) Interpol är inte bara ett band utan är också den vardagliga benämningen på den internationella kriminalpolisorganisationen International Criminal Police Organization (ICPO) - Interpol. Organisationen grundades 1923 och är världens tredje största internationella organisation, efter FN och FIFA, och världens största internationella polisorganisation med 184 medlemsländer. Interpols syfte är att möjliggöra och underlätta internationellt polissamarbete
(4) International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) är en organisation för skivbolag med cirka 1500 medlemmar i 75 länder

Kommentarer
Postat av: Emma

Haha, ååh. Men det är faktiskt väldigt sorligt.

2007-10-24 @ 18:36:58
Postat av: Steffi

Bra blogg, keep it on!

2007-10-24 @ 22:25:55
URL: http://streakingsteffi.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0